RAKAN MAYA PRINCESS

Tuesday, May 13, 2014

9 TAHUN...

ASSALAMUALAIKUM.... 

abah.. 1 perkataan yg dh 9 thn ana xsebut.. 13/05/2005 hari jumaat jam 6.00 petang abah kesayangan ana telah djemput menghadap ilahi.. hanya Allah je yg tau mcm mn prsaan ana ms tu.. ana anak tunggal perempuan dlm family ana.. ana more to abah.. semo pmintaan ana abah turutkan.. makanan ke.. pakaian ke.. nk p jalan2 ke.. semo akan diturutkan.. ana mmg x sebulu dgn mama dl.. asyik nk mrjk je dgn mama.. tp ms ana dgn abah terlalu singkat.. 

dr form1 hingga form5 ana di asrama.. blk mmg la jrg.. mrsm kan.. hbs kuat pun sebulan sekali.. bila telefon umah bkn abah nk ckp.. abah xpandai nk ckp.. tp kalu ada dpn mata die, mmg die dgr je apa pun celoteh ana.. sampaikan ana p belajar keta pun, die sanggup tunggu ana hbs kelas.. sanggup cuti utk hantar n ambik ana blk dr latihan.. byk nye pengorbanan abah utk ana.. tp x sempat pun ana bls..ana hanya mampu hadiahkan alfatihah, yasin n tahlil utk abah...

utk pengetahuan semo abah ana seorang anggota polis.. abah mmg ada sakit jantung.. lm gak die sakit.. tp die  x suka mkn ubat n jumpa doktor.. die seboleh mungkin usaha ubat tradisional lg... 

pada hari kjdian abah ada tournament bola... abah n abg ke3 ana dlm 1 group.. abah kuar dr rumah sebelum asar lg.. awalkan.. katanye nk panaskan badan dl dgn kawan2 nye... sblm kuar tu abah temankan ana pergi wat surat rayuan masuk matrik... alhamdulillah abah sempat solat asar dl sblm main.. abg ke3 ana bgtau yg abah gantikan tempat die.. die tetiba injured.. so abah replace la tempat die.. tp mmg abah dh gelisah duduk kat luar padang.. mcm x sbr nk msk untuk beraksi.. sblm msk tu xtau la bp batang rokok dh abah hisap.. abah hanya lari dr tengah ke pintu gol phk lawan then patah blk ke pintu gol sendr... n rebah d tengah padang.. mmg abh jth trs x terkata apa2.. 

abah dibawa naik van polis yg abah selalu gunakan untuk membawa jenazah yg terlibat dlm kemalangan.. kawan abah n abg ke3 ana ajar abah mengucap.. abah dibawa ke klinik kesihatan padang besar n disahkan meninggal dunia.. ana dgn mama kat umah rs sunyi je rumah sedangkan kami xtau apa2 pun yg berlaku lg.. kami dua mandi awal hari tu.. ana siap bancuh cucur utk mkn mlm... tetiba dgr suara abg ke3 ana tercunggap-cunggap nk sampaikan sesuatu...

mmg ssh nk die bgtau brita tu.. tp nk wat mcm mn dh takdir allah.. mama menjerit n menangis.. tp mama tabah die menangis sekejap je.. masuk bilik kemas apa yg patut.. masuk dapur kms apa yg patut.. then suh org ambik adk kt pst tuisyen.. then trs kami p klinik naik kete polis.. ya allah ana xtau nk bgtau mcm mn prsaan ana waktu tu.. tubuh abah ana dh terbaring kaku kat ctu.. ramai kenalan abah dh melawat abah kat klinik especially yg non muslim....

abah ada pesan kalu die meninggal die nk disemadikan di kampung mama.. sbb sng anak2 n mama tgk die nnt... setelah selesai di klinik, jnzh abah di bawa ke surau balai polis padang besar... process mandi, kafan n tahlil dilakukan disana.. jam 11 mlm br kami semo gerak dr perlis ke kulim.. dalam pukul 2 pagi jg kami br sampai kampung...

abang sulung, kakak ipar, n abg kedua ana sampai dari KL br abah dikebumikan.. sementara nk tunggu diorang sampai, ana teman jenazah abah atas van jenazah... bila diorang sampai, jenazah abah diangkat ke masjid utk disembahyangkan... walaupun dh pkl 3 pagi, tapi ramai yg sembahyangkan abah.. kesian abg sulung n kedua ana x boleh tgk wajah abh utk kali terakhir...

process pengkebumian abah setle around 4 pagi... slps tu hujan turun selebat-lebatnye.. habis la perjalanan abah n ana bersama di dunia yg sementara ni... 

ana doakan arwah abah di tempatkan di kalangan org yg beriman.. semoga allah ringankan hukuman utk abah disana.. semoga allah temukan ana dengan abah di akhirat nnt.. abah, akak syg abah sgt2... tiada ganti yg dapat akak cr dalam dunia yg sementara ini... amin... 

AL-FATIHAH







jom bantu ana menabung... just klik at iklan KRING!! KRING!! KRING!!

Post a Comment